2010. július 1., csütörtök

Máté olvas és nyelvet újít


Bizony, Máté váratlanul olvasni kezdett. Eddig is tette, de nem olvasott úgy ahogy a nagykönyvben ez áll. Bár a betűket és számokat úgy két éve ismeri a rendszámtábla korszakából kifolyólag, de semmilyen hajlandóságot nem mutatott arra, hogy egybe is olvassa őket. Nem érdekelte a dolog, én meg nem erőltetem az ilyesmit. Az a filozófiám, hogy eltölthetsz kínkeservvel egy fél évet azzal, hogy megpróbálod rávenni a gyereket hogy olvasson, vagy kivárod az idejét és megteszi magától egy hét alatt. ( Ezért is "szerelmem" az Okosbaba program, ahol már néhány hónapos csecsemők trenírozása folyik ezirányban. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy ha ezek az okos babák, akkor a többiek nyilván a buta babák...)

"Szól a kaparinty, az a nagy tarajú..." énekelgette Mici múltkor. Kérdeztem tőle, hogy mi az a kaparinty? A kakas.-mondta a kis Kazinczy.

2 megjegyzés:

Marika nagymama írta...

Mit jelent, hogy Máté olvas? Hogyan csinálja?
(Egykor nálunk is volt autórendszám-korszak, aztán következett a cégtábláké: a gyerek végigbetűzte a cégtáblát, és megkérdezte, mi van odaírva. Később a betűzés után én kérdezhettem meg tőle, mi van odaírva; akkor megesett például, hogy betűzte: - "é,t,t,e,r,e,m", a kérdésemre pedig kivágta: -"vendéglő!" Így játszottunk, ha kedve volt, és hatéves korában elkezdett olvasni: a karácsonyi ajándék könyvből olvastam neki esti mesét, aztán elköszöntem, akkor megkért, hogy ne oltsam el a lámpát, és egy oldallal tovább olvasta a mesét!)
Máté hogyan csinálja? Tulajdonképpen hol tart most?

Mama írta...

A betűket már ismerte. De nem akarta összeolvasni őket. Jelenleg ott tart a dolog, hogy én leírok egy mondatot és ő hangosan kibetűzi, összeolvassa magának, aztán bejelenti, hogy rajzold le nekem a cicát amelyik ül. Érdekes, mert megfejti a mondat értelmét, de mondatokat magában olvas össze, betűket alkalmanként azért hangosan is. Szerintem már egy jó ideje ki tudott olvasni szavakat a lexikonjaiból, csak ő nem kapkod, hogy lenyűgözze a világot. :)